Nieuw nummer museumtijdschrift PATAKON
5-7-2021

Vakantielectuur nodig?

Ben je nog op zoek naar boeiende vakantielectuur? Geen nood! Een gloednieuw nummer van ons museumtijdschrift is zojuist van de drukpersen gerold. Het is opnieuw een bijzonder goedgevuld nummer geworden, al zeggen we het zelf! Voor de nieuwsgierigen onder jullie, lichten we alvast een tipje van de sluier.

‘Bruin of volkoren?’ Met deze hamvraag dompelt Peter Scholliers (VUB) je onder in de smaakrevolutie die zich gedurende de twintigste eeuw voltrokken heeft. Wanneer domineerde wit brood ons eetpatroon en wanneer aten we voor het eerst meer volkoren brood?

Het artikel ‘Over nachtslaven en witte mijnwerkers’ neemt je dan weer mee op sleeptouw doorheen een woelige strijd tegen het nachtwerk. Begin twintigste eeuw lag de nachtarbeid in de bakkerijwereld immers hevig onder vuur. Hoe, wie en waarom: dat ontdek je allemaal in dit nummer!

Smaakt dit naar meer? Je kan deze Patakon vanaf nu bestellen via onthaal@bakkerijmuseum.be  of via tel. 058/313897 (€3/nummer, exclusief verzendingskosten). Of neem meteen een abonnement op ons halfjaarlijks tijdschrift! Een abonnement kost €7 (inclusief verzendingskosten) .