Zoetemond: Ina en haar Chocoladetaart
12-2-2019

Zoetemonden, verenigt u! In deze rubriek stellen we iedere maand een collega voor, vergezeld van zijn of haar favoriete gebakje.

Voor de maand februari is het de beurt aan Ina. Ina is de schatbewaarder van het museum: ze houdt orde op zaken in onze schatkamer: het museumdepot. Verder registreert Ina de collectiestukken van het museum, zodat ze online én offline gemakkelijk terug te vinden zijn. Ben je al eens gaan kijken op Erfgoedinzicht? Onder meer dankzij Ina vind je hier een deel van de collectie online. Naast een hele hoop andere taken, verzorgt Ina ook het museumtijdschrift 'Patakon' en is zij hét gezicht van het kenniscentrum van het museum.

Ina is daarnaast een échte zoetemond en kan onmogelijk weerstaan aan een 'Chocoladetaart'. Huisbakker Christophe omschrijft hieronder hoe je te werk gaat voor het maken van deze zoete zonde. Op woensdag 3 april tijdens 'Horen, zien en vragen aan de bakker' toont hij trouwens in detail hoe je te werk gaat! Meer daarover HIER.

Chocoladebiscuit met zachte chocomousse

De chocoladebiscuit ondergaat meerdere stappen :

Eenmaal onze chocoladebiscuit afgekoeld is na het bakken wordt deze horizontaal in drie schijven gesneden. De schijven worden vervolgens geparfumeerd met suikerwater en Grand Marnier, om dan een donkere chocolademousse te dragen. Daarna wordt de taart gemaskeerd (omhuld) met nog meer chocolademousse. Na een periode te rusten in de diepvries overgieten we de taart ten slotte met overheerlijke ganache. Een echte zoete zonde, deze taart!